Byggesett av Dovregubben, det kraftigste norske damplokomotivet. Settet består av 900 deler og har bevegelige luker, dører og hjul. Settet inneholder også to stk jernbanefigurer og er lisensiert av Norsk jernbanemuseum. Cobi klosser er kompatible med Lego klosser. Dovregubben er et populært navn på NSBs største damplokomotiv (type 49) bygd spesielt for Dovrebanens høyfjellstrekning. Vekten var 152 tonn, lengden med tender (tilhenger med kull og vann) 22 meter, maskineffekten var 1471 kW (2000 hk) og topphastigheten 90 kilometer i timen. Syv lokomotiver ble levert til NSB i perioden 1935-1941 fem fra Thunes Mek. Værksted og Hamar Jernstøberi & Mek. Verksted, to fra Friedrich Krupp AG, Essen. I 1940 bestilte NSB ytterligere 11 lok, syv fra Krupp og fire fra Thune. Krupplokene ble sannsynligvis ødelagt da fabrikken ble bombet under andre verdenskrig. Da krigen var slutt, var Thunes fire lok fortsatt under bygging. Byggingen ble stoppet og de halvferdige lokene ble brukt som delelok for de øvrige syv. Man valgte å ikke anskaffe flere lok. De var teknisk kompliserte og man valgte heller å beholde enklere konstruksjoner. Det første av lokene ble hensatt allerede i 1953 og resten i 1957. Alle ble formelt utrangert 1958. Lok 470 er utstilt i Jernbanemuseet på Hamar, men er ikke i kjørbar stand. Modell Lokomotivet Dovregubben NSB Type 49 Nummer 1331 Serie Historical Collection Antall klosser 900 Lengde 52cm Høyde 10cm